USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET (UKK)
KÄYTTÄJÄKSI REKISTERÖITYMINEN
KÄYTTÖOIKEUDET JA MAKSUT
FILLARIN KÄYTTÄMINEN
KAUPUNKIPYÖRÄASEMAT
KÄYTTÄJÄKSI REKISTERÖITYMINEN
1. Miksi en voi rekisteröityä ensin ja ostaa päivä-, viikko-, kuukausi tai kausituotetta vasta myöhemmin?
2. En saanut tekstiviestikoodia puhelinnumeron varmistamista varten
- tarkista antamasi puhelinnumero mahdollisten näppäilyvirheiden varalta
- tarkista onko puhelinnumeron maatunnus oikein (Suomi =+358)
- onko puhelinnumerosi annettu kansainvälisessä muodossa ilman ensimmäistä nollaa (esim. 040123456 = 40123456)
- ota yhteyttä teleoperaattoriisi mahdollisten palveluviestiestojen päällä olon tarkistamiseksi.
3. Puhelinnumeron varmistamiseen käytettävä tekstiviestikoodi ei kelpaa
4. En saanut sähköpostiviestiä sähköpostiosoitteen varmistamista varten
Mikäli et saanut rekisteröityessäsi antamasi sähköpostiosoitteen vahvistuslinkki sisältävää sähköpostia, niin tarkista seuraavat asiat:
- tarkista antamasi sähköpostiosoite mahdollisten näppäilyvirheiden varalta
- tarkista onko viesti mennyt sähköpostisi roskapostilaatikkoon. HUOM! Joillakin mobiililaitteilla (esim. iPhone) sähköpostipalvelun (esim. hotmail.com) roskapostilaatikon sisältöä ei voi katsoa ja roskapostilaatikon sisältö pitää tarkistaa esim. sähköpostipalvelun Web-selaimelle tarkoitetulla käyttöliittymällä
- joidenkin sähköpostipalvelutarjoajien (esim. luukku.com) asetusten on havaittu estävän Vilkku-fillareiden lähettämien sähköpostiviestien perille pääsyn.
5. Klikkasin sähköpostiosoitteen vahvistusviestiä ja saan virheilmoituksen
Sähköpostiosoitteen vahvistusviesti avaa osoitteen teknistä varmennusta varten erillisen Internet-sivun, jonka tulisi sulkeutua automaattisesti.
Joissakin mobiililaitteissa vahvistusta varten avautunut verkkosivu ei sulkeudu automaattisesti. Tällöin Freebike-sovellukseen tulee siirtyä joko sulkemalla mobiililaitteen verkkoselain tai valitsemalla Freebike-sovellus mobiililaitteessa avoinna olevista sovelluksista.
Sähköpostiosoitteen vahvistusviesti on aikarajoitettu ja se vanhenee noin 10 minuutin kuluessa. Aloita rekisteröityminen uudestaan, mikäli vastaanottamasi linkki on vanhentunut.
Jos yrität rekisteröitymistä uudestaan, niin tarvittaessa tarkista sähköpostisovelluksesi viestien aikaleimoista, mikä vastaanottamistasi vahvistusviesteistä on uusin ja näin ollen voimassa oleva viesti.
VILKKU-FILLARIT
1. Mikä on Vilkku-fillari?
Kaupunkipyörät ovat yhteiskäyttöpyöriä, jotka on tarkoitettu lyhyiden päivittäismatkojen tekemiseen Kuopion kaupunkialueella. Kaupunkipyörää ei ole tarkoitettu samanlaiseen käyttöön kuin vuokrapyöriä, vaan niiden ensisijainen tarkoitus on mahdollistaa useiden ihmisten sujuva ja nopea liikkuminen paikasta toiseen saman päivän aikana.
Vilkku-fillareita on käytössä yhteensä 150 kappaletta.
Fillarin palauttaminen on onnistunut, kun valot sammuvat.
Vilkku-fillareissa on vaijerikäyttöiset levyjarrut etu- ja takapyörässä. Sinun on hyvä muistaa, että raskas fillari kiihtyy alamäissä kovaan vauhtiin, jolloin levyjarrujen toimintakyky ei ole parhain mahdollinen. Jalkajarruja ei ole.
Voit säätää fillarin satulan sinulle sopivan korkuiseksi. Pyöräilijän suosituspituus on yli 150 cm.
Fillareissa ei ole erillistä lukkoa. Oman lukon käyttäminen ei ole sallittua. Mitään muutakaan ylimääräistä, esimerkiksi lastenistuinta, et saa kiinnittää fillariin. Fillareissa on soittokello valmiina.
Luvattomasta käyttöyrityksestä lähtee automaattinen ilmoitus huoltohenkilökunnalle.
KÄYTTÖOIKEUDET JA MAKSUT
1. Mikä on käyttöoikeus?
Vilkku-fillarin käyttöoikeuden pituus on joko:
- kertamaksu / minuuttimaksu
- päivä (24 h)
- viikko (7 vrk)
- kuukausi (30 vrk)
- 3 kuukautta (90vrk) tai
- kausi (1.5. - 31.10.).
Kaikkiin käyttöoikeuksiin sisältyy lisämaksuton 30 minuutin pyöräilyaika jokaisella Vilkku-fillarin käyttöönottokerralla. Käyttöajan laskenta päättyy kun palautat fillarin. Lisämaksuton 30 minuutin jakso alkaa aina alusta kun otat pyörän käyttöösi.
Yhtäjaksoisesta käytöstä, joka kestää pidempään kuin 30 minuuttia peritään lisämaksu jokaiselta alkavalta 30 minuutin jaksolta.
Yksi käyttäjä voi käyttää kerrallaan yhtä fillaria, ja jokaisen käyttäjän tulee hankkia oma käyttöoikeus.
Voit ostaa käyttöoikeuksia Freebike-sovelluksen tai kaupunkipyorat.kuopio.fi-verkkopalvelun kautta.
2. Mistä maksut kertyvät?
Käyttöoikeudet on jaoteltu ja hinnoiteltu niiden voimassaoloajan mukaan. Käyttöoikeuksia on tarjolla:
- minuuttiperusteinen veloitus, 3,30 senttiä/min
- päiväksi (24 h), hinta 5 euroa
- viikoksi (7 vrk), hinta 10 euroa
- kuukaudeksi (30 vrk), hinta 20 euroa
- kolmeksi kuukaudeksi (90 vrk), hinta 40 euroa
- koko pyöräilykaudeksi (15.4.–31.10.), hinta 60 euroa.
Esimerkki: Jos otat pyörän käytöön klo 12.00 ja palautat sen klo 12.29 kaupunkipyöräasemalle, niin et maksa käytöstä lisämaksuja.
Vilkku-fillarin käytöstä voi aiheutua lisämaksuja, jotka veloitetaan automaattisesti käyttäjätiliisi liitetyltä maksukortilta.
Lisämaksun syynä voi olla:
1. Fillarin pidempiaikainen käyttö
Jos käytät fillaria yhden pyörämatkan aikana yli 30 minuuttia palauttamatta sitä välillä, veloitetaan sinulta hinnaston mukainen lisämaksu:
> 1,0h = 3 e
> 1,5 h = 5 e
> 2,0 h = 7 e
> 2,5 h = 10 e
> 3,0 h = + 100 e viivästysmaksu.
Vilkku-fillaria voi käyttää yhden, yhtäjaksoisen, pyörämatkan aikana enintään 3 tuntia. Mikäli ylität tämän ajan, perimme sinulta 100 euron viivästysmaksun.
2. Maksullinen alue
Fillarin palauttamisesta maksulliselle alueelle peritään yhden euron lisämaksu.
Sovellus ilmoittaa jos palauttaminen on maksullista ja pyytää sinua vahvistamaan palautuksen.
3. Fillarin tauko
Taukotoiminnon käytöstä veloitetaan yhden euron lisämaksu jokaiselta alkavalta puolen tunnin jaksolta. Taukotoiminnossa on 5 minuutin varoaika huolimattomasta käytöstä aiheutuvien veloitusten välttämiseksi.
Yhden ja saman pyörämatkan aikana pidettyjen taukojen kokonaisaika lasketaan yhteen ja lisämaksun veloitus tehdään tauoista kertyneen kokonaisajan perusteella. Pyörän palauttaminen nollaa kertyneen ajan.
Tauon enimmäispituus on kolme tuntia. Mikäli taukoaikasi ylittyy, Vilkku-fillari palautuu automaattisesti vapaaseen käyttöön. Huolehdithan, että fillari on tuolloin palautukseen tarkoitetulla alueella.
Taukoon käytettyä aikaa ei lasketa fillarin käyttöajaksi.
3. Millä eri tavoin voin maksaa fillarin käytöstä?
Kaupunkipyörätiliin lisättävällä maksukortilla ostat käyttöoikeuden fillariin. Sen kautta veloitetaan myös mahdolliset lisämaksut ja viivästysmaksut.
Lisämaksuja peritään yhtäjaksoisista yli 30 minuutin pyörämatkoista. Lisämaksu peritään myös silloin, kun fillari palautetaan maksulliselle alueelle tai asetetaan tauolle. Viivästysmaksu peritään silloin, jos fillari on käytössäsi yli kolme tuntia.
Käyttö- ja maksuhistoriasi ovat nähtävissä Freebike-sovelluksessa tai kirjautumalla verkkopalveluun kaupunkipyorat.kuopio.fi:ssä, josta on mahdollista tulostaa myös kuitti esimerkiksi matkalaskuun.
Ota yhteyttä Vilkku-fillareiden asiakaspalveluun, mikäli maksutapahtumasi on ollut virheellinen.
4. Miten muutan maksutietojani?
Uuden maksukortin tiedot voi liittää kaupunkipyöräpalveluun Freebike-sovelluksen "lisää saldoa"-toimintoa käyttämällä. Toiminto löytyy Freebike-sovelluksen valikosta - "ihmisen hahmo"-välilehdeltä - Saldo-kohdasta. Täppää ensin Saldo ja valitse tämän jälkeen Lisää saldoa -toiminto. Syötetään maksettava summa (esim. 1 euro) ja uuden maksukortin tiedot. Kun olet suorittanut maksutapahtuman onnistuneesti, niin annetut tiedot korvaavat aikaisemman maksukortin tiedot ja jatkossa veloitukset tapahtuvat uudelta maksukortilta. Kortin tietojen vaihtamaisen yhteydessä maksettu summa siirtyy kaupunkipyöräpalvelun käyttäjätilisi saldoon ja sitä käytetään kaupunkipyöräpalvelun käytöstä syntyvien maksujen (käyttöoikeudet ja lisämaksut) hyvittämiseen. Esim. seuraavan kerran kun ostat viiden euron hintaisen käyttöoikeuden, niin sinulta veloitetaan vain neljä euroa.
FILLARIN KÄYTTÄMINEN
1. Mistä saan apua ongelmatilanteisiin?
2. Miten palautan fillarin jarrukahvaa puristamalla?
Fillarin tulee olla palautushetkellä paikoillaan ja alueella, jonne pyörän palauttaminen on sallittu (kaupunkipyöräasema tai maksullinen alue).
Jarrukahvapalautus tapahtuu puristamalla jarrukahvaa 3 kertaa peräkkäin. Palaus voidaan tehdä kummalla tahansa jarrukahvalla.
Puristukset tulee tehdä nopeasti, mutta rauhallisesti. Sopiva puristusnopeus on kolme puristusta noin 2 - 3 sekunnin aikana.
Jarrukahvapalautuksen onnistuminen tulee varmistaa pyörän valoista. Palautuessaan pyörän valot muuttuvat ensin vihreäksi, jonka jälkeen ne sammuvat kokonaan.
Mikäli et saa palautettua fillaria jarrukahvan avulla. Palauta se sovelluksen avulla.
3. Miten liitän lähiluettavan kortin käyttäjätiliini?
Lähiluettava kortti mahdollistaa fillarin nopean käyttöönoton ilman Freebike-sovellusta.
Lähiluettavan kortin yksilöllistä tunnistetta käytetään vain käyttäjän tunnistamiseen. Korttia ei käytetä missään muodossa maksamiseen. Kortin yksilöllinen tunniste ei ole sama asia kuin esim. maksukortin numero.
Lähiluettava kortti liitetään käyttäjätiliin Freebike-sovelluksen Rekisteröi kortti -toiminnolla, joka löytyy sovelluksen päävalikosta. Voit liittää käyttäjätiliisi vain yhden lähiluettavan kortin kerrallaan.
Kortin liittämistä varten sinun tulee ottaa fillari käyttöösi. Sovellus antaa kaikki kortin liittämiseen tarvittavat ohjeet.
Mikäli Bluetooth-yhteyden muodostaminen tai kortin lukeminen ei jostakin syystä onnistu, niin ota käyttöösi jokin toinen pyörä ja kokeile rekisteröitymistä uudestaan.
4. Miten säädän fillarin sähköavustusta?
Sähköavustustason säätö tehdään Freebike-sovelluksella tai kirjautumalla kaupunkipyorat.kuopio.fi-verkkopalveluun. Valittavanasi on kolme eri tehotasoa, jotka vaikuttavat pyörän maksiminopeuteen ja kiihtyvyyteen.
Sovelluksessasi olevaa asetusta käytetään automaattisesti kaikissa käyttöönottamissasi fillareissa, joten säätöä ei tarvitse tehdä pyöräkohtaisesti. Mikäli muutat avustustasoa kesken pyöräilyn, tulee muutos voimaan vasta seuraavalla kerralla, kun fillaroit.
Sähkömoottori kytkeytyy aina pois päältä, kun fillarilla jarrutetaan.
Fillarin akkua ladataan jarrutettaessa.
KAUPUNKIPYÖRÄASEMAT
1. Mikä on kaupunkipyöräasema?
Kaupunkipyöräasemia on yhteensä 26. Katukuvassa kaupunkipyöräaseman tunnistat Vilkku-fillarin logolla varustetuista opasteista. Kaupunkipyöräasemien määrä voi muuttua. Ajankohtaiset tiedot kaupunkipyöräasemista näet aina Freebike-sovelluksesta tai kaupunkipyorat.kuopio.fi. Osaan on myös tehty turkoosi katupainatus. Niiden sijainnin löydät Freebike-sovelluksesta, kaupunkipyorat.kuopio.fi:stä sekä kaupunkipyöräasemilla olevista opasteista.
Jos asemalla ei ole fillareita, tarkista fillareiden saatavuus Freebike-sovelluksesta.
Fillarin pysäköiminen tapahtuu harkintasi mukaan pyörän seisontatuella tai asettamalla fillari pyörätelineeseen. Jos asemalla on ahdasta, voit palauttaa fillarin aseman välittömään läheisyyteen.
2. Mikä on maksullinen alue?
Rajaamalla maksullinen alue Kuopion keskustaan varmistetaan, että fillareita on saatavilla siellä missä ihmiset liikkuvat eniten ja eri aikoina.
3. Haluaisin uuden kaupunkipyöräaseman...
Seuraamme Vilkku-fillareiden käyttöastetta, asemien kuormitusta ja asiakaspalautetta.
Asemaverkoston laajentamiseen liittyvät suunnitelmat ja päätökset tehdään suhteutettuna isompaan kokonaiskuvaan, joka huomioi mm. käytössä olevien pyörien määrän ja ihmisten vuorokausirytmiin liittyvän kysynnän.
Asemaverkoston koko ja asemien maantieteellinen sijainti on sidottu pyörien kokonaismäärään ja kaupunkirakenteeseen eli asumiseen, työpaikkoihin, nähtävyyksiin, pyöräilyväyliin, joukkoliikenteen palvelutasoon jne.