freebike

EnglishSuomi

TERVETULOA AJELULLE VILKKU-FILLAREIDEN KANSSA!

Pohjoismaiden ensimmäinen, täysin sähköavusteinen, asematon kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön Kuopiossa 1.5.2019.

MITÄ KAUPUNKIPYÖRÄT OVAT?

Kaupunkipyöräjärjestelmä perustuu helposti saatavilla oleviin yhteiskäyttöpyöriin, joiden käyttö on helppoa, edullista ja itsepalveluperusteista.
 
Kaupunkipyörät on tarkoitettu ensisijaisesti lyhyisiin siirtymiin eri kohteiden välillä niin, että käytön jälkeen pyörä on heti muiden käytettävissä. Kaupunkipyöriä on toki mahdollista käyttää kuten turistikäyttöön vuokrattavia pyöriä, mutta niiden pidempi yhtäjaksoinen käyttö on hieman kalliimpaa. Tavoitteena on, että pyöriä olisi hyvin saatavilla ja mahdollisimman moni kaupunkialueella liikkuva voisi käyttää niitä päivittäin.
 
Kaupunkipyörillä on yhtenäinen ja omaperäinen ulkoasu, jonka perusteella ne on helppo tunnistaa. Kaupunkipyörien runkoratkaisut, säätömahdollisuudet ja hallintalaitteet on toteutettu siten, että pyörät soveltuvat mahdollisimman laajalle käyttäjäkunnalle. Yhteiskäyttöisyyden ja ulkosäilytyksen vuoksi kaupunkipyörät on myös suunniteltu niin, että ne kestävät sääolosuhteita, kulutusta ja kovakouraista käsittelyä. Pyörät ovat myös suhteellisen huoltovapaita, sillä yleisimmin kuluvat tai rikkoutuvat osat ovat nopeasti vaihdettavissa.
 

MILLAISIA OVAT KUOPION KAUPUNKIPYÖRÄT?

Kuopion kaupunkipyörät ovat sähköavusteisia ja niin sanottuja asemattomia 5. sukupolven kaupunkipyöriä.

Ne sisältävät muun muassa paikkatiedon tuottamiseen ja pyörän lukituksen ohjaamiseen tarvittavan teknologian. Asemattomien kaupunkipyörien käyttöönottoon ja palauttamiseen ei tarvita erillisiä kaupunkipyöräasemia tai pyörätelakoita, vaan käyttöönottoon ja palauttamiseen tarvittava teknologia on pyörissä. Asemattomien kaupunkipyörien ensisijaisena käyttöliittymänä toimii mobiilisovellus, joka mahdollistaa mm. vapaiden pyörien paikantamisen, käyttöönoton ja pyörien asetusten hallinnan. Mobiilisovelluksen lisäksi pyörä voidaan ottaa käyttöön lähes millä tahansa lähiluettavalla kortilla (esim. Waltti-matkakortti, pankki- tai luottokortti jne.), jonka on liitetty käyttäjätiliin.

Kaikissa sähköavusteisissa polkupyörissä käytetään erillistä sähkömoottoria polkemisvoiman vahvistamiseen. Sähköavusteisella pyörällä ajaminen edellyttää polkemista, mutta polkemiseen kulloinkin tarvittava voima riippuu pyörän asetuksista. Näitä tehoasetuksia käyttäjä voi itse säätää. Sähkömoottori käynnistyy, kun pyöräilijä alkaa polkea ja sammuu, kun polkeminen loppuu tai pyörä saavuttaa 25 km/h nopeuden.

Kuopion haastava ja vaihteleva maasto oli ensisijaisesti tärkein peruste sähköisten kaupunkipyörien valintaan. Sähköavusteisia pyöriä voi myös helpommin käyttää auton sijaan hieman pidemmilläkin matkoilla. Joillekin tuki- ja liikuntaelinsairauksista kärsiville henkilöille sähköavusteinen polkupyörä voi olla helpompi tapa liikkua kuin tavallinen polkupyörä, koska siihen ei tarvita niin paljon lihaskestävyyttä. Sähköavusteisten kaupunkipyörien toivotaan myös lisäävän kaupunkipyöräjärjestelmän houkuttelevuutta sekä käyttöastetta: Suurella osalla asukkaista on jo perinteinen polkupyörä, joten sähköisen kaupunkipyörän toivotaan erottuvan edukseen. Kaupunkipyöräjärjestelmän myötä sähkö-avusteiset pyörät tuodaan kaikkien kuopiolaisten ja Kuopiossa vierailevien käyttöön. Sähköavusteisilla kaupunkipyörillä tuetaan myös Kuopion resurssiviisausohjelman tavoitetta Kuopiosta Suomen parhaana sähköpyöräilykaupunkina.

MISSÄ KAUPUNKIPYÖRÄT SIJAITSEVAT?


Kaupunkipyöräjärjestelmän toiminnan ja houkuttelevuuden perusedellytyksiä ovat muun muassa riittävän laaja toiminta-alue sekä hyvä näkyvyys kaupunkikuvassa. Kuopion kaupunki-pyöräjärjestelmän toiminta-alue on toteutettu joustavasti ja kustannustehokkaasti, asemattomia kaupunkipyöriä hyödyntäen. Puhtaasti asemattomaan kaupunkipyöräjärjestelmään ja pyörien vapaaseen pysäköintiin liittyy kuitenkin lieveilmiötä, joita Kuopiossa halutaan vähentää helposti tunnistettavilla kaupunkipyöräasemilla.

Kuopion kaupunkipyöräasemien verkosto on suunniteltu parantamaan järjestelmän näkyvyyttä ja tarjoamaan käyttäjille kokemus yhtenäisestä matkasta (pisteestä a pisteeseen b). Tavoite on, että kaupunkipyörän voi palauttaa kaupunkipyöräasemalle, sen läheisyyteen tai käyttäjän vapaasti valitsemaan paikkaan Kuopion keskustassa sijaitsevalla maksullisen palautuksen alueella. Kaupunkipyörien palautusta pyritään kuitenkin ohjaamaan esimerkiksi palautustavan ja -paikan hinnoittelulla. Näillä ohjaustoimenpiteillä halutaan vaikuttaa muun muassa kaupunkipyöräjärjestelmän operointiin liittyviin työmääriin ja kustannuksiin.

KAUPUNKIPYÖRÄT JA KUOPION STRATEGIA 2030

 
Kuopion strategiaan 2030 sisältyy Resurssiviisas Kuopio -päätavoite, jonka osatekijöitä ovat viisas liikkuminen sekä vähäpäästöiset matkaketjut. Kuopion strategian ja resurssiviisausohjelman mukaisen viisaan liikkumisen tavoitteena on kehittää yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää siten, että se tukee päästötöntä liikennettä ja edistää asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia sekä parantaa saavutettavuutta. Samalla edistetään pyöräilyä ja jalankulkua sekä kehitetään vähäpäästöistä joukkoliikennettä.

Kaupunkipyöräjärjestelmällä tuetaan näiden strategisten tavoitteiden toteutumista ja valintoja, joilla Kuopio tekee tulevaisuutta.


Kuopion kaupunkipyöräjärjestelmä on toteutettu EU:n osarahoittaman Kuopion seudun viisaan liikkumisen hankeen avulla.
 
 
Kuopio - Hyvän elämän pääkaupunki
 
Käyttöehdot - Tietosuoja - Rekisteriseloste